حتماً برایت مهم است که یک اسم خوب و حرفه‌ای برای کسب‌وکاری که میخواهی راه­‌اندازی کنی انتخاب کنی.

خب البته که مهم است!

یک نام خوب میتواند بهتر در ذهن مخاطب بماند، مفهوم درست و جالبی داشته باشد، به نوع کسب‌وکارت اشاره داشته باشد، تلفظ سختی نداشته باشد، برای سرویس­‌هایی که در آینده ممکن است اضافه کنی محدودیت ایجاد نکند، تشابهی با نام کسب‌وکارهای دیگر نداشته باشد، مخاطب با شنیدن آن واکنش مثبتی از خود نشان بدهد، خودت از آن راضی باشی و از همه مهمتر اینکه قبلاً توسط دیگران تصاحب نشده باشد و…

قطعاً با جستجو در در اینترنت به مقاله‌­های زیادی بر میخوری که هر کدام توضیحاتی مشابه و گاهی متفاوت در مورد انتخاب نام برای کسب‌وکار اینترنتی نوشته‌اند

اما؛

بگذارید داستان انتخاب نام “محتوادون” برای این وبسایت را بگویم.

شاید با خواندن این داستان شما هم تصمیم بگیرید به روش من نام کسب و کار اینترنتی خود را انتخاب کنید.

چند شب پیش در حالی که روی صندلی آهنی کنار خیابان نزدیک به محل زندگی‌ام نشسته بودم و به فایل­های صوتی استاد شاهین کلانتری گوش میدادم، تصمیمم برای راه‌اندازی یک وبسایت با محتوای آموزشی در رابطه با تولید محتوا، قطعی شد.

و شروع کردم به فکر کردن در مورد انتخاب نام مناسب برای آن…

یادم به آموزشی افتاد که چند روز قبل‌­تر در مورد واژگان فارسی از استاد شنیده بودم، با خودم گفتم؛ من به عنوان یک تولیدکننده محتوا باید بتوانم به‌راحتی با استفاده از ترکیب واژه‌ها و تکواژهای فارسی نامی خلاقانه که تمامی ویژگی‌های لازم را داشته باشد بسازم. دقت کردید؟ میشود یک نام را ساخت!

فرمول‌های زیادی برای ترکیب واژه­‌ها و تک­واژها وجود دارد که میتوان با استفاده از آن ها واژه‌­های ترکیبی فوق العاده ای ساخت.

روز بعد شروع کردم به ترکیب اسم “محتوا” با سایر واژه‌­ها و تک واژهایی که به ذهنم میرسید و چند نام ترکیبی عالی بدست آمد.

وارد یکی از سرویس­‌های ثبت دامنه شدم و یکی یکی اسم‌­های بدست آمده را وارد و بررسی کردم و متوجه شدم تعدادی از آن‌ها قبلاً به عنوان نام دامنه توسط دیگران ثبت شده بودند ولی چنتای آن­ها آزاد بود وهمین کافی بود، پس تصمیم گرفتم “محتوادون” را انتخاب کنم با این فلسفه: همانطور که قندون قند دارد، محتوادون هم محتوا خواهد داشت. محتوایی مثل قند شیرین!

محتوادون از ترکیب اسم “محتوا” با پسوند اشتقاقی مکان “دون (دان)” ساخته شد. یعنی جایی که در آن محتوا وجود دارد.

البته این را هم بگویم؛ من چندان آدم پر حوصله‌­ای نیستم و برای انتخاب این نام زیاد وقت صرف نکردم چون میدانم آنقدر هم تاثیر ندارد و ادامه فعالیتم با محتوای خوب مهم‌تر است.

اگر به نام برندهای بزرگ توجه کنی خیلی از آنها به نوع کسب و کار ارتباطی ندارند و شهرت آنها بخاطر سرویس­‌های عالی در مدت زمان طولانیست. مثل نام بزرگترین موتور جستجو یعنی google.

اگر گوگل هم میخواست به ارتباط نامش با نوع خدماتش زیاد توجه کند باید اسمش را search میگذاشت!

یا اینکه apple بزرگترین تولید کننده سخت‌افزارهای کامپیوتر باید نامش را hardware می‌گذاشت!

پس میبینیم که برای انتخاب نام نباید روی بعضی ویژگی‌­ها مثل ارتباط با نوع خدمات، پافشاری کنیم.

اما باید بعضی ویژگی‌­ها را جدی گرفت!

بطور مثال amazon که در ابتدا یک کتاب‌فروشی آنلاین بود اگر نامش را بفرض bookstore می‌گذاشت بعد برای فروش سایر محصولات در وبسایت خود مجبور بود هزینه‌­های زیادی صرف بازاریابی کند.

میتوان گفت مهم‌ترین نتیجه‌­ای که یک نام خوب برای کسب و کار اینترنتی می‌تواند داشته باشد همین است که با داشتن ویژگی‌هایی که در ابتدا گفتیم، هزینه­‌های برندینگ و بازاریابی را بطور چشمگیری کاهش بدهد.

خب حالا که با روش انتخاب نام با استفاده از واژه­‌های فارسی آشنا شدید بهتر است چند ویژگی مهم برای نامی که می‌خواهید انتخاب کنید در نظر بگیرید؛

سعی کنید نام ساده و کوتاه باشد؛

دقت کنید که گوگل، یاهو، اپل، سونی و… همه از این اصل به بهترین شکل استفاده کرده‌اند. نام­‌های ساده به‌­راحتی به خاطر سپرده می­شوند و به­‌راحتی نوشته می­شوند. نام انتخابی شما بهتر است بار معنایی خوب، مثبت و نزدیک به فعالیت شما داشته باشد ولی چندان مهم نیست که دقیقاً به فعالیت شما اشاره کند! به دلایل و مثال‌هایی که به آن اشاره کردم.

نامی را انتخاب نکنید که در آینده برای شما محدودیت ایجاد کند؛

اگر میخواهید کارتان را گسترش دهید و خدمات و محصولاتی جدید به وبسایت اضافه کنید پس باید نامی انتخاب کنید که آن زمان برایتان محدودیت ایجاد نکند. این مورد را با مثال وبسایت آمازون نیز توضیح دادم.

نامی که انتخاب میکنید را در اینترنت جستجو کنید؛

ممکن است نامی دقیقا مشابه نام شما و با اختلاف خیلی کوچکی قبلاً ثبت شده باشد و معمولاً این به نفع شما نیست که مخاطبان کسب‌وکارتان را با کسب‌و‌کار دیگری اشتباه بگیرند.

اگر در حوزه‌­ای تخصصی فعالیت میکنید نامی انتخاب کنید که مرتبط با کسب‌وکارتان باشد؛

قبل تر گفتیم بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ برای انتخاب نام این اصل را رعایت نکرده­‌اند اما در صورتی که در آینده برایتان محدودیت ایجاد نکند رعایت کردن این ویژگی برایتان مفید است.

بفرض من وقتی موضوعی تخصصی در رابطه با محتوا در اینترنت جستجو میکنم، وبسایت‌هایی که کلمه mohtava را در نام خود دارند قابل اعتماد­تر بنظر می­رسند و از طرفی انتخاب نام مرتبط با نوع خدماتتان از نظر گوگل هم خوشایند­تر است.

واکنش دیگران نسبت به نامی که انتخاب میکنید را در نظر بگیرید؛

بعضی کلمات در فرهنگ­‌های مختلف ممکن است متفاوت تعبیر شوند. برای اطمینان از اینکه نام انتخابی شما از این بابت مناسب است، آن را به حداقل 10 نفر از افراد جامعه هدف کسب‌وکارتان بگویید و واکنش آنها را بررسی کنید.

و در آخر نامی را انتخاب کنید که خودتان راضی باشید؛

شما به عنوان مالک کسب‌وکار خود باید از نامی که انتخاب میکنید راضی باشید و بتوانید با افتخار آن را بیا کنید.

تمامی ویژگی‌های گفته شده برای نام فقط بخشی از موفقیت کسب‌وکارتان را در بر میگیرد و موفقیت اصلی شما نتیجه فعالیت مستمر و نتیجه‌بخش برای مخاطبتان است.

امیدوارم از این مطلب به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

نظرات و سوال‌هایتان را برایم بنویسید

نظر شما مهم است و سعی میکنم سوال‌های شما را درست جواب بدهم.